Παρασκευή 30 Δεκεμβρίου 2016

Η ΑΓΑΠΟΛΟΓΙΑ-ΑΠΑΤΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ ΚΑΙ Η ΑΛΗΘΙΝΗ/ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ  ΑΓΑΠΗ
«Ἀγάπη πού δέν ἔχει στοιχεῖα σωτηρίας
εἶναι πλάνη τοῦ διαβόλου»
Γέρων Ἐφραίμ ἐν Ἀριζόνᾳ

ΜΕΡΟΣ 5ο
Ε.  ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΑ ΚΑΙ ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΑΠΑΝΘΙΣΜΑΤΑ ΠΕΡΙ ΑΓΑΠΗΣ
1. Ευαγγελικά1

Κατὰ Ματθαῖον, 5/44

   ...ἐγὼ δὲ λέγω ὑμῖν, ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθροὺς ὑμῶν, εὐλογεῖτε τοὺς καταρωμένους ὑμᾶς, καλῦς ποιεῖτε τοῖς μισοῦσιν ὑμᾶς καὶ προσεύχεσθε ὑπὲρ τῶν ἐπηρεαζόντων ὑμᾶς καὶ διωκώντων ὑμᾶς...
   ... εγώ δε σας λέγω, αγαπάτε τους εχθρούς σας, εύχεσθε προς Θεόν αγαθά δι᾿ εκείνους, οι οποίοι σας καταρώνται, ευεργετείτε εκείνους που σας μισούν και προσεύχεσθε υπέρ εκείνων, οι οποίοι σας μεταχειρίζονται υβριστικώς και περιφρονητικώς και σας καταδιώκουν αδίκως...

Κατὰ Μάρκον, 12/30-31

... καὶ ἀγαπήσεις Κύριον τὸν Θεόν σου ἐξ ὅλης τῆς καρδίας σου καὶ ἐξ ὅλης τῆς ψυχῆς σου καὶ ἐξ ὅλης τῆς διανοίας σου καὶ ἐξ ὅλης τῆς ἰσχύος σου, αὕτη πρώτη ἐντολή. καὶ δευτέρα ἐντολὴ αὕτη· ἀγαπήσεις τὸν πλησίον σου ὡς σεαυτόν. μείζων τούτων ἄλλη ἐντολὴ οὐκ ἔστι.
   ...και οφείλεις να αγαπήσεις Κύριον τον Θεόν σου με όλην την καρδία σου και με όλην την ψυχή σου και με όλον τον νου σου και με όλη την ισχύ σου, αυτή είναι η πρώτη εντολή. και δευτέρα εντολή είναι αυτή· να αγαπήσεις τον πλησίον σου ως τον εαυτόν σου. Μεγαλύτερη εντολή από αυτές δεν υπάρχει.
Κατὰ Λουκᾶν, 6/35
.
   ...ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθρούς ὑμῶν καὶ ἀγαθοποιεῖτε καὶ δανείζετε μηδὲν ἀπελπίζοντες, καὶ ἔσται ὁ μισθὸς ὑμῶν πολύς, καὶ ἔσεσθε ὑιοὶ Ὑψίστου, ὅτι αὐτὸς χρηστὸς ἐστιν ἐπὶ τοὺς ἀχαρίστους καὶ πονηροὺς.
   ...να αγαπάτε τους εχθρούς σας και να τους ευεργετείτε και να τους δανείζετε, χωρίς να ελπίζετε σε ανταπόδοση· και θα είναι πολλή η ανταμοιβή σας από τον Θεόν· θα είσθε τέκνα του Υψίστου κατά χάρη και θα του ομοιάζετε, αφού και αυτός είναι ευεργετικός προς τους αχάριστους και πονηρούς.

Κατὰ Ἰωάννην, 13/34-35

  ἐντολὴν καινὴν δίδωμι ὑμῖν ἵνα ἀγαπᾱτε ἀλλήλους, καθὼς ἠγάπησα ὑμᾱς ἵνα καὶ ὑμεῖς ἀγαπᾶτε ἀλλήλους. ἐν τούτῳ γνώσονται πάντες ὅτι ἐμοὶ μαθηταί ἐστε, ἐὰν ἀγάπην ἔχητε ἔν ἀλλήλοις.
   Σας δίδω νέα εντολή· να αγαπάτε δηλαδή ο ένας τον άλλο, όπως εγώ ηγάπησα εσάς, έτσι και εσείς να αγαπάσθε μεταξύ σας. Έτσι, θα μάθουν όλοι, ότι είστε μαθητές δικοί μου, εάν έχετε αγάπη μεταξύ σας.

Πρὸς Ρωμαίους, 12/18-21


   εἰ δυνατόν, τὸ ἐξ ὑμῶν μετὰ πάντων ἀνθρώπων εἰρηνεύοντες. μὴ ἑαυτοὺς ἐκδικοῦντες, ἀγαπητοί, ἀλλὰ δότε τόπον τῇ ὀργῇ· γέγραπται γάρ· ἐμοὶ ἐκδίκησις, ἐγὼ ἀνταποδώσω, λέγει Κύριος. Ἐὰν οὖν πεινᾷ ὁ ἐχθρός σου, ψώμιζε αὐτόν· ἐὰν διψᾷ, πότιζε αὐτόν· τοῦτο γὰρ ποιῶν ἄνθρακας πυρὸς σωρεύσεις ἐπὶ τὴν κεφαλὴν αὐτοῦ. μὴ νικῷ ὑπὸ τοῦ κακοῦ, ἀλλὰ νίκα ἐν τῷ ἀγαθῷ τὸ κακόν.
   Όσον εξαρτάται από σας, προσπαθείτε να έχετε ειρηνικές σχέσεις με όλους. Μη ζητείτε, αγαπητοί, να υπερασπίζετε τον εαυτόν σας με εκδίκηση, αλλά δότε τόπο στην οργή. διότι, καθώς είναι γραμμένο την ανταπόδοση θα την δώσει ο Κύριος. Εάν λοιπόν πεινά ο εχθρός σου, τάιζέ τον· εάν διψά, πότισέ τον· διότι, έτσι θα μαζεύσεις στην κεφαλή του τύψεις και ντροπή πολλή, ως κάρβουνα αναμμένα. Μη νικάσαι από το κακό, ώστε να παρασύρεσαι σε εκδίκηση, αλλά νίκα το κακό με την αγαθοεργία σου.

Α´ Πέτρου, 4/8-9


   πρὸ πάντων δὲ εἰς τὴν εἰς ἑαυτοὺς ἀγάπην ἐκτενῆ ἔχοντες, ὅτι ἡ ἀγάπη καλύψει πλῆθος ἁμαρτιῶν· φιλόξενοι εἰς ἀλλήλους ἄνευ γογγυσμῶν·
   επάνω δε από όλα, φροντίσατε να έχετε μεταξύ σας αγάπη διαρκή και θερμή, διότι έτσι η αγάπη θα σκεπάσει και θα συγχωρήσει όλες τις αμαρτίες σας· να γίνετε φιλόξενοι, χωρίς να γογγύζετε.

Α´ Ἰωάννου, 4/16

   Ὁ Θεὸς ἀγάπη ἐστί, καὶ ὁ μένων ἐν τῇ ἀγάπῃ ἐν τῷ Θεῷ μένει καὶ ὁ Θεὸς ἐν αὐτῷ.
   Ο Θεός είναι αγάπη, και εκείνος που ασκεί συνεχώς την αγάπη, μένει με το Θεό και ο Θεός μένει με αυτόν.

Η συμπεριφορά του ανθρώπου, που έχει μέσα του την αγάπη του Θεού, είναι συγκλονιστική και τον διακρίνει τόσον από τους αιρετικούς όσον και από τους αλλοδόξους. Ο άνθρωπος που αγαπά, δεν ζηλεύει, δεν υπερηφανεύεται εγωϊστικώς, δεν θυμώνει, δεν επιζητεί το δικό του συμφέρον, δεν σκέπτεται κακό για τους άλλους. Η αγάπη δεν ξεπέφτει ποτέ, αλλά θα ισχύει πάντοτε. Η αγάπη θα γεμίζει τις καρδιές όλων των ανθρώπων που την εδέχθησαν αυθορμήτως, την παραδέχθηκαν εθελουσίως και την εφήρμοσαν, κατά το γράμμα και το πνεύμα, στην ζωή τους.
2. Απάνθισμα πατερικών παραινέσεων περί Αγάπης 2
- Εκείνος, που αγωνίζεται να αποκτήση τελεία αγάπη, τόσον προς τον Θεό, όσον και προς τον πλησίον, αυτός μπορεί και ομολογεί τον Κύριον ημών Ιησούν Χριστόν «εν Πνεύματι Αγίω» (Α΄ΚΟΡ:12/3).
- Πρέπει να πιστεύης ότι σε αγαπά ο Θεός, ακόμη κι’ αν όλοι οι άνθρωποι σε αποστραφούν κι αν όλοι σε εγκαταλείψουν.
- Όταν σου έλθη λογισμός πως δεν σε αγαπούν και δεν σου συμπαραστέκονται, τότε να θυμάσαι πως, όταν όλοι σ’ εγκαταλείψουν, έχεις τον Θεό για βοηθό. «Ο πατήρ μου», λέγει ο Δαβίδ, «και η μήτηρ μου εγκατέλιπόν με, ο δε Κύριος προσελάβετό με» (ΨΑΛΜ:26/10).
- Για το θέμα της αγάπης προς τον πλησίον, είναι γραμμένο: «Μετά πάντων έχε αγάπην και από πάντων απέχου». Τί σημαίνει αυτό;
Σημαίνει ότι η αγάπη δεν ενεργείται μόνο με την εξωτερική της εκδήλωση. Η αγάπη ενεργείται κυρίως μέσα στην ψυχή του ανθρώπου. Αυτό σημαίνει να έχεις αγάπη για 'κείνον, που σου θυμώνει, για 'κείνον, που σε κατηγορεί, για 'κείνον, που σε εξευτελίζει. Να 'πεις ότι αυτός είναι ο γιατρός μου. Και ναι μεν τα φάρμακα, που μου δίνει, είναι πολύ πικρά, αλλά εγώ με αυτά ωφελούμαι.
Αυτό εξ άλλου είναι και η εφαρμογή των λόγων του Κυρίου. «αγαπάτε τους εχθρούς υμών, καλώς ποιείτε τοις μισούσιν υμάς, ευλογείτε τους καταρωμένους υμίν, προσεύχεσθε υπέρ των επηρεαζόντων υμάς» (ΛΟΥΚ: 6/27-28).
Δεν είναι απαραίτητο να του ειπώ με λόγια πως τον αγαπώ. Εκείνο, που έχει σημασία, είναι να έχω μέσα μου την αγάπη γι’ αυτόν, έστω κι αν φέρθηκε έτσι.
Και επειδή μπορεί με τον άσχημό του τρόπο να κολαστεί, γι’ αυτό να παρακαλώ τον Θεό να τον ελεήση, να τον φωτίση, να τον συγχωρέση, για να μη κολασθεί. Γιατί να έχω κάτι μαζί του; Αφού δεν με θέλει, θα απέχω. Όμως κατ’ ουδένα τρόπο δεν θα αφήσω μέσα μου τον λογισμό, τον πειρασμό να με πειράζει εναντίον του, αλλά θα παρακαλώ τον Θεό να τον ελεήσει, να τον φωτίσει, να τον συγχωρέσει, να τον σώσει.
- Όσο περισσότερο αγωνίζεσαι να αγαπάς τον Θεό, τόσο περισσότερο Αυτός σου αποκαλύπτεται!
- Εκείνος, που επιθυμεί το κακό του συνανθρώπου του, κάνει τελικά κακό στον ίδιο τον εαυτό του. Και εκείνος, που αγαπά ακόμα και τον εχθρό του, στην πραγματικότητα ευεργετεί τον ίδιο τον εαυτό του.
- Όσο πιο πολύ αγωνιζόμαστε να αγαπήσουμε τον Χριστό, τόσο πιο πολύ νοιώθουμε μέσα μας χαρά και ευτυχία. Δεν υπάρχει στον κόσμο μεγαλύτερη ευτυχία από το να φλέγεται η καρδία μας από αγάπη προς τον Κύριό μας και Θεό μας.
- «Ουδείς δύναται δυσί κυρίοις δουλεύειν» (Ματθ. 6, 24). Για να μπορέσουμε να αγαπήσουμε τον Χριστό με όλη την καρδία μας, πρέπει πρώτα να συνειδητοποιήσουμε ότι όλα τα γήϊνα είναι πρόσκαιρα και μάταια, και σε τίποτε από αυτά να μη προσκολληθούμε.
Για να μπορέσουμε να αγαπήσουμε τον πλησίον μας σαν τον εαυτό μας, πρέπει να περιφρονήσουμε τρία πράγματα: Το χρήμα, τις ηδονές και την ανθρώπινη δόξα.
- Μίμηση του Χριστού σημαίνει πρώτ’ απ’ όλα μίμηση της αγάπης του Χριστού προς τον άνθρωπο. Να θυσιάζουμε «τα θελήματα της σαρκός» (ΕΦΕΣ: 2/3) χάριν της αγάπης του αδελφού μας.
- Όπως «ο Θεός είναι Αγάπη», έτσι κατά αντίθετο τρόπο, ο διάβολος είναι μίσος.
- Υπάρχει η κατά Θεόν αγάπη, αλλά και η κατά... διάβολον αγάπη! Υπάρχει το κατά Θεόν μίσος, αλλά υπάρχει και το διαβολικό μίσος.
Η κατά Θεόν αγάπη είναι αυτή, που πηγάζει από την τήρηση των εντολών του Θεού.
Η κατά... διάβολον αγάπη(!) είναι η δαιμονική, η φιλήδονη, η εμπαθής, αυτή π.χ. που ένας έγγαμος αισθάνεται προς μια άλλη γυναίκα, ώστε πολλές φορές να φθάνη μέχρι του σημείου να εγκαταλείπη τη νόμιμη σύζυγό του χάριν της ξένης. Δαιμονική αγάπη είναι επίσης αυτή, από την οποία διακατέχονται όσοι περιπίπτουν στα σοδομητικά πάθη. Τέτοιου είδους «αγάπες», όχι μόνο τις απεχθάνεται και τις βδελύσσεται ο Θεός, αλλά, αν δεν υπάρξη μετάνοια και αλλαγή ζωής, τις τιμωρεί παραδειγματικά.
Κατά Θεόν μίσος είναι το μίσος κατά της αμαρτίας.
Διαβολικό μίσος είναι το μίσος εναντίον οιουδήποτε συνανθρώπου μας, ακόμη και εναντίον του εχθρού μας.
- Η αγάπη προς τον πλησίον μας δεν πρέπει να μένη μόνο στα λόγια, αλλά κυρίως να προχωρεί στα έργα. Η αληθινή αγάπη φωτίζει με υπερφυσικό φως το πρόσωπο αυτού, ο οποίος αγαπά. Το πρόσωπο εκείνου, ο οποίος μισεί, είναι συνωφρυωμένο και συννεφιασμένο, μέχρι και σκοτεινό.
- Η αληθινή αγάπη δεν χαίρεται με τις συμφορές του πλησίον, ούτε λυπάται με τις επιτυχίες του.
- Θέλεις να ανακάλυψης τί είδους αγάπη έχεις μέσα σου; Στάσου μπροστά στον καθρέφτη του 13ου κεφαλαίου της Α΄ προς Κορινθίους επιστολής του Αποστόλου Παύλου και κοίταξε με ειλικρίνεια να 'δης, αν εφαρμόζωνται σε σένα αυτά, που λέγει ο Απόστολος Παύλος:
«Αυτός, που αγαπά, έχει μακροθυμία στις αδυναμίες του άλλου. Έχει και καλωσύνη. Δεν ζηλοφθονεί. Δεν υπερηφανεύεται, δεν ασχημονεί, δεν ζητά το δικό του συμφέρον, δεν είναι ευερέθιστος. Λησμονεί το κακό, που του έχουν κάνει. Λυπάται, όταν αδικείται ο πλησίον του, και χαίρεται μαζί του στη χαρά του. Έχει σε όλα ανεκτικότητα, εμπιστοσύνη, ελπίδα, υπομονή» (Α΄ ΚΌΡ:13/4-7).
- Η αγάπη μας προς τον Θεό και προς τους συνανθρώπους μας είναι αλληλένδετες. Δεν μπορεί να υπάρχει η μία, χωρίς να υπάρχει και η άλλη. Διαφορετικά, ούτε τον Θεό αγαπούμε αληθινά, ούτε τον πλησίον μας πραγματικά.
- Πιο πολύ να αγαπούμε αυτούς, που μας ελέγχουν, παρά αυτούς, που μας κολακεύουν.
- Δεν υπάρχει αληθινή αγάπη, χωρίς το πνεύμα της θυσίας. Η αγάπη του Χριστού προς εμάς είναι αχώριστα συνδεδεμένη με την Σταυρική Του θυσία. Σταυρός και Αγάπη πάνε αχώριστα μαζί.
- Αυτός, που έχει κακία, γεύεται θάνατο, ενώ αυτός, που έχει αγάπη, γεύεται αιώνια ζωή.
- Ο ωραιότερος και αποτελεσματικώτερος τρόπος να εκδικηθείς αυτόν, που σε έβλαψε, είναι να τον ευεργετήσεις.
- Οι ουρανοί ανοίγουν διάπλατα γι’ αυτόν, που αγαπά αληθινά τον Χριστό «με όλη την καρδία του, με όλη την ψυχή του και με όλη τη διάνοιά του, και τον πλησίον του όπως τον εαυτό του» (ΛΟΥΚ:10/27).
- Να απορρίπτεις με όλη σου την δύναμη και να εξομολογείσαι με όσο το δυνατό μεγαλύτερη ταπείνωση όλες τις καχυποψίες και φαντασίες, που σου υποβάλλει ο διάβολος, για να σε κάνη να αντιπαθής και να αποστρέφεσαι τον πλησίον σου.3
Κακοφροσύνης πολέμιος4
Αρετών μήτρα
Θαυματουργίας χάρισμα
Ανιδιοτελείας εργάτις5
Ραιστήρ ατομικισμού 6
Ηγήτειρα σωτηρίας

Αζηλότυπος κριτίς7
Γαζοφυλάκιον Ορθοδοξίας και Ορθοπραξίας
Αγαπολογίας Ενταφή8
Πονηρευμάτων ανιχνευτής
Ηνιοστρόφος (Ηνίοχος) οδού Αληθείας

Συνεχίζεται








1 Από το σχολικό εγχειρίδιο «Ευαγγελικές Περικοπές» του Κωνσταντίνου Γρηγοριάδου, σελ. 201, Έκδοση 1989, ΟΕΔΒ, Αθήνα.
2 Απάνθισμα Πατρικών Παραινέσεων «Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΣΤΑΥΡΟΒΟΥΝΙΩΤΗΣ», ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ» ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 2009
imverias.blogspot.com/2013/02/blog-post_20.html
3 Από το σχολικό εγχειρίδιο «Ευαγγελικές Περικοπές» του Κωνσταντίνου Γρηγοριάδου, σελ. 201, Έκδοση 1989, ΟΕΔΒ, Αθήνα.
4 Πολέμιος, α ή ος, ον= Εχθρικός, εχθρός, ενάντιος.
5 Εργάτις-ιδος (η)= Θηλ. του εργάτης.
6 Ραιστήρ= Ο,η κατασυντρίβων/-ουσα
7 Κριτίς= Θηλ. του κριτής [κριτής= ο κρίνων (εξετάζων και αποφασίζων), δικαστής].
8 Ενταφή (η) [ενθάπτω]= Ενταφιασμός.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου