ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ
ΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ (ΣΚΙΠΕΡΙΑ) ΚΑΙ ΤΟΥΣ «ΑΛΒΑΝΟΥΣ»/ΣΚΙΠΕΤΑΡΟΥΣ
Α λαστόρων προτεκτοράτον των ΗΠΑ.1
Λ ευκή Χώρα2
Β ατικανού και Αυστρο-Ουγγαρίας έκτρωμα.
Α ρπακτή γη, Ελληνικής κυριότητος.3
Ν εοελληνικής Ιστορίας πλαστογραφία.
Ι λλυρικής ιστορίας σφετεριστής.
Α ντρον Ανήμερων Σκιπετάρων.4
Καρικατούρα
αναπαριστώντας την «Αλβανία» με το επίσημο όνομά της ΣΚΙΠΕΡΙΑ (SHQIPERIA), σε κατάσταση… άμυνας απέναντι στους
γείτονές της. Το Μαυροβούνιο παρουσιάζεται
υπό την μορφή πιθήκου, η Ελλάδα ως
λεοπάρδαλη και η Σερβία ως φίδι. Το
Σκιπετάρικο κείμενο γράφει: «Φύγετε
μακριά μου! Αιμοβόρα πλάσματα!»
ΜΕΡΟΣ 19ον
7. ΕΘΝΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ
(Συνέχεια 18ου μέρους).
ζ. Σκιπετάρικα
φύλα και «νεοσκιπετάροι» της σημερινής «Αλβανίας»/Σκιπερίας.
1/. Γενικά
Οι διάφορες φυλές που διαβιούν στην σημερινή Αλβανία,
δεν έχουν ούτε κοινή καταγωγή, ούτε ενιαία εθνολογική ταυτότητα, ούτε κοινή
θρησκεία. Μέσα στην ίδια πατριά μπορεί να υπάρχουν και οι δύο θρησκείες
(χριστιανοί και μουσουλμάνοι). Η πιο σημαντική από τις βόρειες φυλές, οι
Μιρδίτες είναι Φραγκοπαπικοί (ΣΣ: Αιρετικοί χριστιανοί ή κατά το Σύστημα,
Ρωμαιοκαθολικοί). Κάτω στο νότον υπήρχε μέχρι τα μέσα του 20ου αιώνος
πλειοψηφία και σήμερα υπάρχει ισχυρή μειονότητα Ορθοδόξων Χριστιανών.
«Η γλώσσα των αλβανοφώνων είναι
αδιαμόρφωτη και νοθευμένη. Σε πολλές περιοχές ιταλικά στοιχεία έχουν
ενσωματωθεί στη γλώσσα, σε άλλες ελληνικά και σε άλλες σλαβονικά. Ως εκ τούτου
αλβανόφωνοι που μένουν πενήντα ή εξήντα μίλια μακρυά δεν καταλαβαίνουν ο
ένας τον άλλο. Επιπλέον, υπάρχουν φυλετικές διαφορές ανάμεσα στους Γκέγκηδες
που ζουν στον άγριο βορρά και τους Τόσκηδες στο λιγότερο τραχύ νότο. Θα έλεγε κανείς πως ανήκουν σε
διαφορετικές εθνότητες. Και πράγματι αυτό συμβαίνει. Θα ήταν εύκολο να
αποδείξει κανείς πως οι αλβανόφωνοι δεν είναι ένας λαός αλλά μισή ντουζίνα
λαοί. Είναι οι απόγονοι φύλων που ζούσαν προκλητικά και εκτός νόμου και δεν
εξολοθρεύτηκαν ούτε αφομοιώθηκαν από τον κατακτητή αλλά διατήρησαν την
ανεξαρτησία τους αποκλεισμένοι από το «οχυρό» των ιλλυρικών βουνών». [John Frazer, Pictures from the
Balkans (1906) σ. 257-258].
Οι πρόγονοι των λεγόμενων και βαπτισμένων από
το Σύστημα ως «Αλβανοί»,
μέχρι και το τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνος, απεκαλούντο Σκιπετάροι και όχι Αλβανοί. Όταν ο Μουστάμπεης,
στρατηγός του Κιουταχή (Μεχμέτ Ρεσίτ πασά, Ρούμελη Βάλεσι) που είχε στήσει
ενέδρα κατά την έξοδο των Μεσολογγιτών σκοτώνοντας 500, σκοτώθηκε από τον
Καραϊσκάκη στην Αράχωβα το 1826 και το κεφάλι του καρφώθηκε σε παλούκι μαζί με
του Κεχαγιάμπεη του Κιουταχή, λέγαν γι’ αυτόν ότι, ήταν τότε: «το μεγαλύτερο οτζάκι της Σκιπερίας και η ψυχή του Κιουταχή
και των Σκιπετάρων».
Μαζί του στην Αράχωβα
σκοτώθηκαν και 1300 επίλεκτοι Σκιπετάροι «ο
ανθός της Αλβανίας», και μόνον 100 γλύτωσαν από την ενέδρα των
Ελλήνων του Καραϊσκάκη. Οι τότε Σκιπετάροι, θρήνησαν το θάνατό του με τραγούδι
που σώθηκε, ως εξής:
«Τσσε ντ’ Αθίνe ντ’ Αλαμάνe σούμε καπετάνeρ γιάνε
σσούμε καπετάνeρ γιάνe πο, Μουσταμπεΐ ε βράνe
Κουσσ ε βράου Μουσταμπεΐν τσσ’ ισσ νιε ιλλ γκα γκιάκου
ίνε;
Πο εβράου Καραϊσκάκη φακιεζίου, μουστάκ; ιγκλιάτε.
«…μπερτeκόσα Λιβαδίσe βράου, ασσλάν é σσκιπeρίσe».
Στα ελληνικά:
«Απ’ την Αθήνα ως την Αλαμάνα πολλοί είναι καπεταναίοι
Πολλοί είναι καπεταναίοι μα, σκοτώσαν τον Μουσταμπέη!
Ποιος σκότωσε το Μουσταμπέη που απ’ το αίμα μας ήταν
ένα αστέρι;
Μα τον σκότωσε ο Καραϊσκάκης, ο μαυροπρόσωπος, ο μακρυμουστάκης.
«..ο βάτραχος της Λειβαδιάς σκότωσε το λιοντάρι της Σκιπερίας!…».5
Ενώ λοιπόν οι
ορεσίβειοι ληστοσυμμορίτες της σημερινής Αλβανίας, αυτοαπεκαλούντο Σκιπετάροι, το Σύστημα ετσιθελικώς και δεσποτικώς, το
1913, όχι μόνον τους εβάπτισεν «Αλβανούς» αλλά επέβαλλε και στους λαούς των
άλλων κρατών, να τους αποκαλούν «Αλβανούς» !!!!!!
2/. Οι Γ κ έ
γ κ η δ ε ς:
Γκέγκας ή Γκέγκης
ονομάζεται αυτός που ανήκει στoν Σκιπετάρικο κλάδο
των Γκέγκηδων, που είναι εγκατεστημένοι σε περιοχές της βόρειας και κεντρικής
σημερινής Αλβανίας. Γενικότερα όμως, οι Γκέγκηδες διακρίνονται από τα άλλα
Σκιπετάρικα ή νεοσκιπετάρικα φύλα6,
όπως είναι οι Μιρδίτες, οι Μαλισώροι, οι γενίτσαροι Τσάμηδες, κλπ., και
ανθρωπολογικά, πολύ δε περισσότερο από τα έθιμά τους και το γλωσσικό ιδιώμά
τους.
Ως προς την θρησκεία
τους, όπως προείπαμε, επί το πλείστον είναι μουσουλμάνοι και σ' ένα ικανό ποσοστό
παπικοί, πλην όμως με πολύ χαμηλή θρησκευτική συνείδηση μεταξύ των δογμάτων.
Χαρακτηριστική επ’ αυτού, είναι η
δημώδης παροιμία που αναφέρεται στην θρησκεία:
Εκεί που βρίσκεται το σπαθί βρίσκεται και η πίστη (Ku
është shpata është besa).
Ζουν στα βόρεια της χώρας, στην κοιλάδα του
ποταμού Δρίνου (Μέλανος και Λευκού), κυρίως στην περιοχή της Σκόδρας. Κατά
κανόνα, είναι ανοιχτόχρωμοι με γαλανά μάτια. Σκληροί, βίαιοι και φιλοπόλεμοι. Μουσουλμάνοι στο θρήσκευμα. Δημιουργούν
ισχυρές οικογένειες (πατριές), και δείχνουν απόλυτη υποταγή στον αρχηγό.
Ακολουθούν πιστά τα ήθη, έθιμα και τις παραδόσεις τους και δεν διστάζουν να
έρθουν σε σύγκρουση με το κράτος και το νόμο. Στην διάρκεια της Οθωμανοκρατίας,
οι Γκέγκηδες αποτελούσαν τάγματα ατάκτων του Οθωμανικού στρατού, που τον
ακολουθούσαν με στόχο την λαφυραγωγία.
Ghegs predominantly live north of the Shkumbin river and in areas of the
mountainous north. This region is widely referred to by Skipetarians/ “Albanians”
as Gegëni and as Ghegeria. The Ottoman Turkish term,
used during the times when Skiperia/ “Albania” and the wider area was included
in the empire, was Gegalık, meaning
land of the Ghegs, who
speak clearly, correctly.7
Με την όρον «Γκέγκηδες», οι Σκιπετάροι εννοούν:
.Τον μεγάλον κλάδον στον οποίον υπάγονται όλα
τα άλλα φύλα (ως Μιδρίται, Κούκοι, Πουλάται, κ.λ.π.)8
.Τον τύπον του
«Αλβανού»/Σκιπετάρου που ξεχωρίζει /διαφέρει από τους άλλους, της ετυμολογίας του
ονόματος προερχομένης, κατά την πιθανώτερην εκδοχήν, από κλοπήν της Ελληνογενούς
Τοσκικής λέξεως gegë, την οποίαν χρησιμοποιούσαν οι Αρβανίτες και γενικώτερα οι Ορθόδοξοι
Έλληνες Ηπειρώτες, οσάκις ανεφέροντο στους αιρετικούς παπικούς γείτονές τους.
The etymology of the term Gheg
is not completely clear. According to Arshi
Pipa, the term Gegë was initially used for
confessional denotation, being used in pre-Ottoman Albania, by its Orthodox
population when referring to their Catholic neighbors.
Some theories say that the term Gegë
is derived from the onomatopoeic word for "babbling"
(φλυαρούντες/ανοητίζοντες), in contrast to Shqiptare
which is the Skiptarian word for those who speak clearly. This is sometimes
considered illogical because the self-ethnonym Shqiptare seems to have been developed by Ghegs.9
Επί Οθωμανοκρατίας,
οι Γκέγκηδες στις περισσότερες περιοχές του βορρά, δεν ήταν αναγκασμένοι να
πληρώνουν τους φόρους των Οθωμανών και μπορούσαν να χρησιμοποιούν το δικό τους
αυτόνομο δικαιϊκό σύστημα. Εν τούτοις, ήταν αναγκασμένοι να προσέρχονται σε
μάχη όποτε το ζητούσαν οι Οθωμανοί, με αντάλαγμα την διάτηρηση της αυτονομίας
και αυτοδοιηκήσεώς τους. Ενα απομεινάρι αυτού του γεγονότος είναι και ο
παροιμιώδης τύπος του θεάτρου Σκιών "Βελή Γκέγκας".
Στην Ελληνική
Επανάσταση του 1821, οι Οθωμανοί στρατηγοί χρησιμοποίησαν τους Γκέγκηδες σε
πολλές επιχειρήσεις, κυρίως όμως στην πολιορκία του Μεσολογγίου. Επίσης οι Σουλτάνοι
όρισαν τους Γκέγκηδες ως ακρίτες κατά του Μαυροβουνίου και της Σερβίας.
Τέλος εξ αυτών,
αποτελείτο και η περιβόητη σουλτανική ανακτορική φρουρά των Αρναούτηδων (γενική
ονομασία των Οθωμανών για τους ορεσίβειους Αρβανίτες/Αλβανούς
και Σκιπετάρους/
«Αλβανούς»), όπως επίσης και πάνω από 30 Μεγάλοι Βεζύρηδες, τίτλος αντίστοιχος
ενός πρωθυπουργού.
3/. Οι Μ α λ ι σ ώ ρ ο ι (highlanders, Σκιπετάρικα: malësorët):
Είναι ορεσίβιοι «Γκέγκηδες» που κατοικούν
στην περιοχή των Αλβανικών Άλπεων, προς τα σύνορα με το Μαυροβούνιο και είναι
χριστιανοί (ορθόδοξοι ή παπικοί) ή μουσουλμάνοι. Οι Μαλισώροι Γκέγκηδες, οι πλέον
ανοικτόχρωμοι Διναρικοί, είναι στις βόρειες
Αλβανικές Άλπεις, η ανοιχτοχρωμία των οποίων είναι αντίστοιχη αυτής των Σουηδών.
Οι «Αλβανοί» του Μαυροβουνίου είναι επίσης Μαλισώροι. Oι
περισσότεροι από τους Μαλισώρους, που αποτελούνται από δέκα (10) ληστρικές
φατρίες, είναι αναλφάβητοι.
Malësia e Madhe
The tribes of Malësia e Madhe, in the Northern Albanian Alps, include ten tribes. These
are commonly called "highlanders" (Skipetarian: malësorët).
· Kelmendi
· Gruda
· Hoti (partially in
Montenegro)
· Triepshi (in Montenegro)
· Kastrati
· Boga
· Shkreli
· Lohja
· Reçi
· Rrjolli
Among Gheg Malësors (highlanders) the fis (clan), was headed by the oldest male and formed
the basic unit of tribal society. A political and territorial equivalent
consisting of several clans was the bajrak (standard, banner). The leader of a bajrak, whose position was
hereditary, was referred to as bajraktar (standard bearer).
Several bajraks composed a tribe, which was led by a man from a notable
family, while major issues were decided by the tribe assembly whose members
were male members of the tribe. The Ottomans implemented the bayraktar
system within northern Albanian tribes, and granted some privileges to the bayraktars (banner chieftains) in
exchange for their obligation to mobilize local fighters to support military
actions of the Οttoman forces.
Those privileges also entailed Albanian tribesmen to pay no taxes and
were excluded from military conscription in return for military service as
irregular troops however few served in that capacity. Malisors viewed Ottoman
officials as a threat to their tribal way of living and left it to their
bajraktars to deal with the Ottoman political system. Officials of the late Ottoman period noted that Malisors preferred
their children learn use of a weapon and refused to send them to government
schools that taught Turkish which were viewed as forms of state control. Most «Albanian» Malisors were illiterate.
4/. Οι
Μιρδίτες
Η πιο σημαντική από τις βόρειες
φυλές, οι Μιρδίτες είναι παπικοί, φανατικοί πιστοί του Βατικανού. Η Μιρδιτία είναι
μία εν δυνάμει αυτοδιοίκητη περιοχή της σημερινής BK Αλβανίας.
Κατά τους σημερινούς Σκιπετάρους:
-Οι Μιδρίτες, αποτελούν παρακλάδι των Γκέγκηδων και
θεωρούνται ως οι πιο πολιτισμένοι «Αλβανοί». Οι Βόρειοι Αλβανοί διαφέρουν
χαρακτηριστικά από τους Νότιους Αλβανούς.
-Οι Γκέγκηδες, οι Μαλισώροι και οι Μιρδίτες είναι
«απόγονοι των Ιλλυριών».
Οι Μ ι
ρ δ ί τ ε ς που απαρτίζονται από οκτώ (8) κύριες φατρίες, ζουν στην κοιλάδα
του ποταμού Μάτι. Αποτελούν παρακλάδι των Γκέγκηδων και θεωρούνται ως οι πιο
«πολιτισμένοι» Αλβανοί.
Mirdita
· Skana
· Dibrri
· Fani
· Kushneni
· Oroshi
· Spaqi
· Kthella
· Selita
«Τα έθιμα, όμως, Μιρδιτών και
Γκέκηδων διαφέρουν σημαντικά. Οι Μιρδίτες προσπάθησαν να δημιουργήσουν κάποιο
είδος αυτόνομης κυβερνήσεως, αλλά όσα έγιναν αποφασίστηκαν από τους αρχηγούς
των πιο ισχυρών πατριών. Οι νόμοι τους είναι σπαρτιατικοί και συχνά σκληροί. Ένα
περίεργο έθιμο είναι αυτό της υιοθεσίας αδελφών. Η σχέση θεωρείται τόσο
αδελφική, ώστε τα παιδιά των αδελφοποιητών απαγορεύεται να παντρευτούν. Οι
Τόσκηδες είναι πιο εργατικοί από τους Μιρδίτες και κάποιοι από τους μπέηδες
τους είναι πολύ πλούσιοι..» [John Frazer, Pictures from the
Balkans (1906), σ. 259].10
The Republic of Mirdita (Republika e Mirditës)
It was
a short-lived unrecognized republic declared in
northern Albania by Marka Gjoni and his followers. It existed between July 17 and November 20, 1921.11
(Για τους Μιρδίτες γράφει ενδιαφέροντα
ό Κ. Σάθας στην εφ. Αιών, 13 Απριλίου 1867).
Από αυτούς τους παπικούς
Νεοσκιπετάρους Μιρδίτες, βρήκε τον θάνατο ο Σουλιώτης αρχηγός, ο ηρωϊκός Μάρκος
Μπότσαρης, όπως λέει και το λαϊκό θρηνώδες τραγούδι του, «Ένας Λατίνος το
σκυλί, το χέρι πού νά του πέσει, πικρό ντουφέκι έριξε στου Μάρκου το κεφάλι»..
5/. Λοιπά ληστρικά Σκιπετάρικα φύλα
(ονομαζόμενα συλλήβδην «Γκέκικα» ή Γκέκηδες)[The Tribes of Albania, History,Society and Culture, 2015, Robert Elsie].
Pulat
There are five tribes of the Pulat region.
· Plani
· Xhani
· Kiri
· Suma
· Drishti
Dukagjin
There are six tribes of the Dukagjin region.
· Shala
· Shoshi
· Shllaku
· Mazreku
· Dushmani
· Toplana
Another division is that of the Dukagjin highlands,
in which Shala, Shoshi, Kiri, Xhani, Plani and Toplana are included.
Gjakova highlands
There are five tribes of the Gjakova highlands (Skipetarian: Malësia e Gjakovës).
·
Nikaj (commonly
grouped as Nikaj-Mërtur)
·
Mërturi (commonly
grouped as Nikaj-Mërtur)
· Krasniqja or Krasniqi
· Gashi
· Bytyçi
Puka
The "seven tribes of Puka" (Skipetarian: shtatë bajrakët e Pukës), inhabit the Puka region. Durham said of them: "Puka group ...
sometimes reckoned a large tribe of seven bairaks. Sometimes as a group of
tribes".
· Qerreti
· Puka
· Kabashi
· Berisha or Berisha-Merturi
· Thaçi
· Mali i Zi
Lezha
Highlands
· Bulgëri
· Kryezezi
· Manatia
· Vela
Kruja
Highlands
· Kurbini
· Ranza
· Benda
Mat
region
· Bushkashi
· Mati
Upper
Drin basin
· Hasi
· Luma
· Lura
· Arrëni
· Dibra
*
Aυτό το συνονθύλευμα των δεκάδων
ληστρικών συμμοριών/πατριών, αγνώστου και ανεξιχνίαστης μέχρι σήμερα, φυλετικής
καταγωγής, που αυτοαπεκαλούντο συλλήβδην Σκιπετάροι,
με γεωγραφική σημασία της λέξεως (οι ορεσίβειοι οπλοφόροι, κάτοικοι των
βραχωδών ορέων), το Σύστημα εβάπτισε «Αλβανούς», τους
οργάνωσε σε κράτος που ονόμασε ανιστορήτως και ετσιθελικώς «Αλβανία», και
τους εδώρισε την εδαφικήν έκταση, που ανήκε στην Ελλάδα (το μεγαλύτερο μέρος),
στην Σερβία και το Μαυροβούνιον) !!!
Αυτή είναι η ΑΛΗΘΕΙΑ για τους
σημερινούς «Αλβανούς»/Σκιπετάρους και την σημερινή «Αλβανία»/Σκιπερία!!!
Στους σημερινούς «Αλβανούς» / Σκιπετάρους
(Α-Σ) - Νεοσκιπετάρους, συμπεριλαμβάνονται και αρκετοί απόγονοι
αλλοεθνών και αλλοδόξων γενιτσάρων, μεταξύ των οποίων και Ελληνικής καταγωγής,
όπως η οικογένεια του σημερινού πρωθυπουργού Έντι Ράμα.
Συνεχίζεται
1 Αλάστωρ<άλαστος>-ορος
(ο και σπν. η)=Ασεβής,
κακούργος, φονεύς και μιαίνων όσους τον
πλησιάσουν, αποτρόπαιος (Λεξ. Σκ. Βυζαντίου, σ. 43).
2 Η ετυμολογία της λέξεως Αλβανία προέρχεται
από την ρίζα Αλβ-ή Αλπ-.
Ονομάζεται Λευκή Χώρα, με καθαρώς γεωγραφική σημασία, από το χρώμα της χιόνος
που μονίμως σχεδόν σκεπάζει τις λίαν ορεινές περιοχές ή το χρώμα του ηλίου που
συχνότατα βλέπουν οι κατοικούντες σε λίαν ορεινές περιοχές (Το λευκό είναι το
συνηθέστατο ένδυμα και παραδοσιακή στολή των χωρικών της Αλβανίας). Περισσότερα
στην ανάλυση του κεφ. Αλβανία και
«Αλβανοί» /Σκιπετάροι.
3 Αρπακτός,ή,όν
= Ο
παρθείς (αποκτηθείς) με αρπαγήν, κλοπιμαίος.
4 Ανήμερος (ο,η)= Άγριος, απάνθρωπος.
5 Οι Αλβανοί και η Ελληνική Επανάσταση του
1821/Πάρε-Δώσε,
https: // www.pare-dose.net/2827. 6 Μαΐ 2009
6 Ως Νεοσκιπετάροι
χαρακτηρίζονται, όσοι από τους αλλοεθνείς και αλλόδοξους πληθυσμούς, που
διαβιούσαν εντός της δωρηθείσης από το Σύστημα, περιοχής στους Σκιπετάρους,
μετά την ίδρυση του λεγομένου Αλβανικού κράτους, ασπάστηκαν τις παραληρηματικές
θεωρίες καταγωγής των Σκιπετάρων από τους αρχαίους Ιλλυριούς, τον εισαγόμενον
Αλβανισμόν και την πλαστογραφημένη ιστορίαν του επισήμου κράτους της Σκιπερίας!
7 George Gawrych (26 December 2006). The Crescent and the Eagle: Ottoman Rule, Islam and the
Albanians, 1874-1913. I.B.Tauris. pp. 21, 29.
-Jaroslav Krej cí; Vitězslav
Velímský (1981). Ethnic And Political Nations In Europe. Taylor & Francis. p. 205. ...the Ghegs in the north
(Ghegeria) and the Tosks in the south (Toskeria)].
8 Οι Αλβανοί και το μέλλον αυτών εν τω Ελληνισμώ,
υπό Θ. Α. Πασχίδου, Αθήναι 1879, σ. 13.
9 Arshi Pipa (1989). The Politics of Language in Socialist Albania. East European Monographs. p. 190. ISBN 978-0-88033-168-5.
Retrieved 15 July 2013. ...was a confessional name in pre-Ottoman Albania. --- Tomasz
Kamusella (15 January 2009). The politics of language and nationalism in modern Central
Europe. Palgrave Macmillan.
p. 242. ISBN 978-0-230-55070-4.
Retrieved 15 July 2013. Gheg (Gege) seems to be derived from an onomatopoeic word for
'babbling,' as contrasted with Shqiptare, or 'those who speak clearly,
correctly.
10 Πηγή:http://www.ygeiaonline.gr/component/k2/item/33567-mardaites
11 Mirdite Republic.
Albania, of today,
was roughly born as a result of the First Balkan War in 1912. The war itself
was initially sparked by Albanian Revolts against the Ottomans/Turks that
occurred between 1908 and 1910. Albania declared independence in November of
1912 and was officially recognized at the "Conference Of London" in
July of 1913.
By WWI however, Albania began to collapse. By 1914 Greece had occupied much of Southern Albania while Serbia and
Montenegro occupied much of Northern Albania, which contained a group of
Catholic Tribes known as the Mirdites. A
Central Powers offensive eventually pushes out the Serbs and the Greeks and the
areas are occupied by the Austria-Hungarians.
In 1915 the "Secret Treaty of London" promises parts of
Albania to Italy in echange for entering the War against Austria-Hungary.
Greece is promised the south, and Serbia (later part of Yugoslavia) is promised
the northern region containing the Mirdites. By the end of the war in 1918, Italy had occupied much of Albania with
Serbia occupying the North and Greece a portion of the south.
In January of 1920,
at the "Paris Peace Conference", France, Great Britain, and Greece
agree to divide Albania among Yugoslavia, Italy and Greece. This was done
without Albanian Representation nor with diplomatic assistance from the United
States acting as negotiator.
Later in January, the
Albanians reject the partition plan and form a government in the city of
Tirana. Finally with Diplomatic
Assistance from the United States, they are eventually recognized by the League
of Nations in December of 1920.
The Mirdite people
were unhappy with the new Government in Tirana, seeing them as friends of the
Moslem Turks. In 1920, the hereditary chieftain of the Mirdites, Prenk Bib Doda,
was killed in an ambush. With no heirs, his cousin Gjon Marka Gjoni expected
that he would succeed Prenk as Chief. Prenk, however, had made it known that he
did not care for Gjoni, as he accused him of "Abandoning the Front"
in 1914.
The Tirana government,
out of touch with the goings on in the North, offered Gjoni a chance, in April
of 1921 to participate in the new administration as a representative of the
region. Gjoni rejected this offer, and went to Prizren (A city with a heavy
Albanian population, located in Modern Day Kosovo) to seek assistance from the
Yugoslav Government.
The Yugoslav's, who
did not not like new Government at Tirana, agreed to proclaim Gjoni as the
Chief of the Mirdite, in the hopes of extending their influence throughout the
region the Serbs had occupied during WWI. The Yugoslavs supported Gjoni
financially, and later, with arms.
Gjoni returned to
Mirdite and began to seek support among the clansmen. The Tirana Government was
seeking to tax the Mirdites, and Gjoni claimed that the Tironi government was
Muslim and would seek to restrict the religious liberties of the Catholic
Mirdites. He managed to gain support of one tribe (Orash) and with this
support, the Yugoslav's in Prizren proclaimed the new "Mirdite
Republic" with Gjoni as its leader.
After the
Proclamation, the Yogoslav government supplied Gjoni with arms, and Gjoni
raised an army of about 2000, composed of a few Mirdites, but primarily of
Serbs. His army attacked Tirani Government forces.
Unfortunately, Gjoni
received little support from the Mirdite population who did not join him in his
revolt. By the middle of November, the Serbian troops taking part in the
rebellion had decided to return to Serbia, primarily over issues of pay - which
they were not receiving as Gjoni had run out of funds to support his small
army.
Shortly after the
rebellion had begun, Government troops fought back and quickly captured the
Mirdite capital of Orash. Gjoni, on November 20th, issued a proclamation
releasing his supporters, and fled to Prizren.
A later League of
Nations report did find some interesting facts. Although it derided the
rebellion as foolish, it did note that the Serbians were preparing 80,000
troops along the Albanian border in readiness for an all out war with Albania's
Tironi government. Because of Gjoni's lack of support among the Mirdites,
however, this war would never come to be. It is possible though, that if Gjoni
would have received more support from his own Mirdite people, that this could
have led to an all out war in the Balkans, just shortly 3 years after the end
of WWI.
The Stamp Issues
A series of stamps was printed by the Mirdite Government sometime during
1921 (probably between April and November). These stamps were never actually
put into use, and most catalogs note them as Unissued and do not give them
catalog numbers (e.g. Scott).
Ο Arthur Evans, Άγγλος αρχαιολόγος που ανέσκαψε την Κνωσσό στην Κρήτη και αποκάλυψε τον πολιτισμό που έγινε γνωστός με το όνομα ‘Μινωικός Πολιτισμός’, είπε: «…Αλλά ό,τι προτίστως διαχωρίζει την Αλβανία από τις άλλες περιοχές, βρίσκεται στα ιδιαίτερα χαρακτηρηστικά αυτής της φυλής. Από τη φύση εύστροφοι, ενεργητικοί, ανεπίδεκτοι ελέγχου, επιφυλακτικοί και άστατοι, οι Σκιπετάροι, σε αντίθεση με τους Σλάβους, έχουν τοποθετήσει την ελευθερία πάνω απ’ όλα και τη θρησκεία ένα ζήτημα δευτερεύουσας σημασίας. 'Η θρησκεία πηγαίνει με το ξίφος' είναι μια αλβανική παροιμία και οποτεδήποτε η δήλωση της πίστης του στέκεται εμπόδιο στα ενδιαφέροντα του, ο αληθινός σου Αρναούτης δεν διαστάζει, τουλάχιστον εξωτερικά, να προσχωρήσει σε ένα πιο βολικό δόγμα.» (Arthur J.Evans, Illyrian Letters, London: Longmans, Green and Co., 1878, p. 141.)
ΑπάντησηΔιαγραφήΑρναούτης=Σκιπετάρος=Αλβανός
Οφείλω εδώ επίσης να πω ότι όλοι οι Αλβανοί είτε διαχωριστούν θρησκευτικά (Ορθόδοξοι, Ρωμαιο-καθολικοί, μουσουλμάνοι) είτε διαχωριστούν με βάση τα ιδιαίτερα έθιμα και τις διαλέκτους που μιλούν (Γκέγκηδες, Μιρδίτες, Τόσκηδες, Λιάπηδες, Τσάμηδες κ.α.), έχουν συνείδηση της αλβανικότητας τους και είναι λάθος που ορισμένοι (κυρίως Έλληνες και Σλάβοι) προσπαθούν από πολιτικές σκοπιμότητες να διαχωρίσουν τη μία ομάδα από την άλλη.
Τον Δεκέμβριο του 1880 η Λίγκα του Πρίζρεν αυτοανακηρύχθηκε σε «Προσωρινή Κυβέρνηση της Αλβανίας». Ως αποτέλεσμα αυτού, οι δυνάμεις της Λίγκας υποκατέστησαν την οθωμανική διοίκηση, όπου αυτό ήταν δυνατό. Ο Abdyl Frashëri που στο νέο αυτό διοικητικό σχήμα ήταν επιφορτισμένος με τη διαχείριση των εξωτερικών υποθέσεων, κάλεσε σε ενότητα και κοινή δράση: «Ας σκεφτούμε και ας εργαστούμε για τους εαυτούς μας και ας μην υπάρχει διαφορά ανάμεσα σε Γκέγκηδες και Τόσκηδες. Ας είμαστε όλοι Αλβανοί και ας δημιουργήσουμε μια ενωμένη Αλβανία.» (Kristo Frashëri, Lidhja Shqiptare e Prizrenit 1878-1881, Tiranë 1979, σελ. 213.)
«Κάθε φορά που ήταν απαραίτητο να πολεμήσουν για την Αυτοκρατορία, οι Γκέγκηδες και οι Τόσκηδες αδερφοποιούνταν, και δεν υπήρχε κανένα αίσθημα ανάμεσα τους που να έτεινε να τους διαχωρίσει, αλλά ένας μεγαλειώδης ανταγωνισμός να ξεχωρίσουν τους εαυτούς τους μέσω της δύναμης, μέσω της αφοσίωσης, και με τη γενναιότητα. Οι Γκέγκηδες και οι Τόσκηδες είναι από μία οικογένεια, είναι αδέρφια που στεγάζουν τους εαυτούς τους κάτω από την ίδια στέγη και ζεσταίνουν τους εαυτούς τους στην ίδια οικογενειακή εστία.» (Pashko Vasa, The Truth on Albania and the Albanians: Historical and Critical., Centre for Albanian Studies, London 1999, p. 36)
«Τον 18ο αιώνα, μετά σχεδόν από τέσσερις αιώνες οθωμανικής κυριαρχίας, η Αλβανία άρχισε να αλλάζει και δύο διακριτές δυνάμεις άρχισαν να ξεπροβάλλουν: η οικογένεια Bushati στη Σκόδρα και ο Αλή Πασάς από το Τεπελένι (Tepelenë). Εξαρτώμενοι από τις δικιές τους επιδιώξεις, οι δύο οικογένειες συνεργάστηκαν ή έδρασαν ενάντια στην Υψηλή Πύλη, την κεντρική κυβέρνηση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, και σπάνια ενώθηκαν. Παρόλα αυτά, το 1788 ο Αλή Πασά είχε γίνει ο ανώτατος κυβερνήτης της νότιας Αλβανίας, της Ελλάδας και της νότιο-δυτικής Μακεδονίας. Κατ’ αυτή τη χρονική διάρκεια, το φυλετικό σύστημα νότια του ποταμού Shkumbin είχε εξαφανιστεί. Οι μπέηδες είχαν γίνει ανεξάρτητοι κυβερνήτες των των επαρχιών. Συχνά ήταν σε πόλεμο ο ένας με τον άλλον με σκοπό να κερδίσουν γη και δύναμη. Η Πύλη, φοβούμενη ότι θα μπορούσαν να ενωθούν και να επαναστατήσουν, επέβαλλαν νόμους στους μπέηδες.» (Staro Skendi, “The Albanian National Awakening, 1878-1912”, Princeton University Press, 1967, p.22)
ΔιαγραφήΟ διαχωρισμός λοιπόν των ανθρώπων σε μεγάλες οικογένειες, τις λεγόμενες φάρες, είχε παραμείνει στον βορρά ενώ στους Τόσκηδες του νότου είχε σταδιακά εξαφανιστεί. Οι θρησκευτικές αντιθέσεις αποτέλεσαν επίσης το κυριότερο εμπόδιο για την επίτευξη της ενότητας μεταξύ των διαφόρων τμημάτων του αλβανικού έθνους. Επίσης, να θυμίσουμε ότι κατά τη διάρκεια της ιστορίας αναπτύχθηκε ένας έντονος τοπικισμός. Κατά τη διάρκεια της κομμουνιστικής δικτατορίας, τα βασικά στελέχη του καθεστώτος ήταν από τα νότια της χώρας, καθώς και ο Ενβέρ Χότζα ήταν από τα νότια (από το Αργυρόκαστρο) και θεωρούσε τους Αλβανούς του βορρά πιο συντηρητικούς και αντιδραστικούς. Μετά την κατάρρευση του καθεστώτος και τη δημιουργία του Δημοκρατικού Κόμματος από τον Σαλί Μπερίσα, τα βασικά στελέχη του κόμματος αυτού ήταν από τα βόρεια της χώρας, όπως και ο ιδρυτής του. Αναπτύχθηκε λοιπόν ένα είδος τοπικισμού αλλά και μία αμοιβαία καχυποψία, αυτά όλα όμως, όπως και οι πολιτισμικές και οι θρησκευτικές διαφορές, δεν συνιστούν εθνικές διαφορές.
Ο Winnifrith υποστηρίζει ότι: «…υπήρχαν επίσης πολιτισμικές διαφορές, με τους Γκέγκηδες να έχουν μία φυλετική δομή παρόμοια με αυτή των υψίπεδων της Σκωτίας, ενώ ανάμεσα στους Τόσκηδες αυτή η δομή είχε αποσυντεθεί, και υπήρχε περισσότερη αστικοποίηση χάρη στην οθωμανική παρέμβαση.» (Tom Winnifrith, “Albania and the Ottoman Empire”, Perspectives on Albania, London: Macmillan, 1992, p.78)
Ο ιστορικός Roberto Morozzo della Rocca έγραψε: «Οι Αλβανοί καθολικοί είχαν ως πνευματική τους αναφορά το Βατικανό, οι Αλβανοί ορθόδοξοι είχαν το οικουμενικό πατριαρχείο, οι σουννίτες Αλβανοί την Umma των πιστών τού Προφήτη και τους άγιους τόπους, οι Αλβανοί μουσουλμάνοι μπεκτασίδες κήρυτταν ένα είδος οικουμενικού πανθεϊσμού, και όμως όλοι ήταν σύμφωνοι να κηρύττουν αφοσίωση και αγάπη για την πατρίδα τους.» (Roberto Morozzo della Rocca, ‘Nazione e religione in Albania 1920-1944’, ed. Il Mulino, Bolognia, 1990)
Ο Λόρδος Hobhouse γράφει: «Μόνο οι Αλβανοί έχουν την αίσθηση της ιθαγένειας, κανένας από τους άλλους λαούς της Οθωμανικής βασιλείας δεν αισθάνεται τίποτα εκτός από τη θρησκεία.» (John Cam Hobhouse, “A journey through Albania and other provinces of Turkey in Europe and Asia, to Constantinople, during the years 1809 and 1810”, James Cawthorn, Λονδίνο 1813)
Επίσης, στο τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν τα εδάφη της Αλβανίας μοιράστηκαν μεταξύ των γειτονικών χωρών, μια αντιπροσωπεία με επικεφαλή τον καθολικό αρχιεπίσκοπο της Lezhë, Luigj Bumçi, πήγε στις Βερσαλλίες το 1919 για να εξηγήσει στις νικήτριες τότε χώρες ότι οι ρωμαιο-καθολικοί δεν ήθελαν να ζήσουν χωριστά από τους μουσουλμάνους συμπατριώτες τους. Ο Μπούμτσι δήλωσε ενόπιων των ξένων αρχών ότι: «…με τους μουσουλμάνους είμαστε αδέρφια», ζήτησε την ανεξαρτησία της Αλβανίας μέσα στα εθνικά της σύνορα και τον σεβασμό των δικαιωμάτων του αλβανικού έθνους. Αντιτάχτηκε - έχοντας και την υποστήριξη του Πάπα Βενέδικτου του 15ου - στο σύμφωνο Βενιζέλου-Tittoni (είχε υπογραφεί τον Ιούνιο του 1919) που έδινε στην Ελλάδα τα νότια εδάφη της Αλβανίας (Βόρεια Ήπειρος).
Μιας και αναφέρθηκε ο θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη, ας δούμε τί καταγράφουν οι ιστορικοί για τη μάχη στο Κεφαλόβρυσο 9εκεί όπου σκοτώθηκε ο Μάρκος).
ΑπάντησηΔιαγραφή«Μία μικρή κατηφόρα μετά από το Καρπενήσσι τελειώνει σε μία καλά ποτισμένη κοιλάδα από καλαμποχώραφα, και περιβόλια με μηλιές και κερασιές. Εδώ το Κεφαλόβρυσσο είναι το μέρος μιας αξιοσημείωτης συνάντησης κατά τη διάρκεια του Πολέμου της Ανεξαρτησίας. Μια τουρκική στρατιωτική δύναμη τεσσάρων χιλιάδων αντρών αιφνιδιάστηκε μια καλοκαιρινή νύχτα του 1823 από τον Μάρκο Μπότσαρη, έναν από τους πιο ικανούς προασπιστές της ελληνικής ανεξαρτησίας, και από τριακόσιους και πενήντα Σουλιότες, μια πολεμική φυλή αλβανικής καταγωγής. Οι Τούρκοι πιάστηκαν εξ’ απήνης και οι Σουλιότες υπερίσχησαν…» (Brian De Jongh, John Gandon, Geoffrey Graham-Bell, The Companion Guide to Mainland Greece,Companion Guides, 2000, ISBN 1900639351, p.122)
Ας δούμε τι λέει για το παραπάνω γεγονός και ένας άλλος συγγραφέας, Βρετανός συνταγματάρχης, ιστορικός και φιλέλληνας, από το Aberdeenshire της Σκωτίας, ο οποίος έφερε όπλα και πυρομαχικά στους επαναστατημένους Έλληνες το 1821, έγινε δεκτός από τον Δημήτριο Υψηλάντη έξω από την Τρίπολη και πολέμησε σε διάφορες μάχες, ενώ μετά την εγκαθίδρυση της μοναρχίας στην Ελλάδα, επέστρεψε στην Ελλάδα το 1833 και εντάχθηκε στον ελληνικό στρατό:
«Μία μελέτη της επανάστασης την οποία περιγράφουμε, μπορεί να μας κάνει επιφυλακτικούς στο να πιστεύουμε ανεπιφύλακτα τις αφηγήσεις των Περσικών Πολέμων που μεταδόθηκαν από τους αρχαίους, οι οποίοι, σαν τους σημερινούς Έλληνες, δεν ήταν σε θέση να εκτιμήσουν σωστά τα σχετικά θέματα με τη δόξα της χώρας τους. Η ήττα των Σουλιοτών στο Καρπενήσι μειώνεται ποσοτικά με την καταγραφή στις λαϊκές αναφορές 6 ανδρών να έχουν πεθάνει, ενώ οι νεκροί των Οθωμανών ανεβαίνουν στους 1200. Ο Monsieur Pouqueville τολμηρά δηλώνει ότι οι τελευταίοι άφησαν 1500 νεκρούς στο πεδίο της μάης, και ο Σούτσος, τους ανεβάζει ακόμα περισσότερο, στους 7000. Εκείνο που πρέπει να σημειωθεί είναι ότι σ’ αυτή την πολύ γνωστή μάχη εμπλέχτηκαν πολύ λίγοι πραγματικοί Τούρκοι ή Έλληνες, ενώ οι πολεμιστές και των δύο πλευρών ήταν Αλβανοί, μια φυλή που της αξίζει ο χαρακτηρισμός που ο Τίτος Λίβιος έδωσε στους Λιγουριανούς: Durum ad arma genus!» (Thomas Gordon, History of the Greek revolution: and of the wars and campaigns arising from the struggles of the greek patriots in emancipating their country from the turkish yoke, vol. 2, Edinburgh and London, 1844)
«Τέτοιοι ήταν οι άνθρωποι του Σουλίου, χριστιανοί Αλβανοί οι οποίοι ποτέ δεν υποτάχτηκαν μέχρι το 1803, όταν ηττήθηκαν από τον Αλή των Ιωαννίνων. Ήταν μία κατάκτηση Χριστιανών από μουσουλμάνους, αλλά δεν ήταν κατάκτηση χριστιανών από Τούρκους. Ήταν στην πραγματικότητα μία κατάκτηση Αλβανών από Αλβανούς. Ο Αλή ήταν βάναυσος και άπιστος τύραννος. Ακόμα, δεν ήταν Τούρκος αλλά Αλβανός. Στασίασε κατά του Σουλτάνου και μέχρις αυτού ήταν ένας έμμεσος φίλος των εχθρών του Σουλτάνου.» (Henry Noel Brailsford, ‘Macedonia: Its Races and their future’, London: Methuen & Co. – 1906, p. 222)
Ας δούμε τι είπε και ο Richard Clogg, από τους παγκοσμίως πιο έγκριτους ειδικούς σε θέματα της νεώτερης Ελλάδας: «Οι Σουλιότες ήταν μία πολεμοχαρής αλβανική χριστιανική κοινότητα which που αντιστάθηκε στον Πασά στην Ήπειρο στα χρόνια που άμεσα προηγήθηκαν του ξεσπάσματος του Πολέμου της Ανεξαρτησίας το 1821.» (Richard Clogg, Minorities in Greece: Aspects of a Plural Society, Hurst & Company Publishers, London 2002, p.178)
«Η περιοχή του Σουλίου, του οποίου οι κάτοικοι αποκαλούνταν Σουλιότες, όλοι Χριστιανοί, όχι Έλληνες αλλά Αλβανοί στη γλώσσα, τα έθιμα και την καταγωγή.» (Ibrahim Manzour Efendi, Mémoires sur la Grèce et l’Albanie pendant le government d’Ali-Pacha, (Paris: Paul Ledoux, 1827) - Translated from the French by Robert Elsie)
Ο Έντι Ράμα δεν είναι Έλληνας. Ο πατέρας του ήταν Βλάχος από το Δυρράχιο (με απότερη καταγωγή από την Κορυτσά) και η μητέρα του ήταν από αλβανική ορθόδοξη οικογένεια από το χωριό Βούνο της Χιμάρας (απώτερη καταγωγή από την Μιρντίτα της κεντρικής/βόρειας Αλβανίας).
ΑπάντησηΔιαγραφή