ΑΙΓΑΙΟΝ : ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΣ
(AEGEAN :THE HELLENIC ARCHIPELAGO)
ΜΕΡΟΣ 8ο
5. ΑΙΓΑΙΟΝ- ΑΙΓΗΪΣ (Προϊστορικά-Ιστορικά
στοιχεία) [Συνέχεια 7ου μέρους]
λη. Η δράση του Ελληνικού Ναυτικού στο Αιγαίο κατά την επανάσταση του
1821.
Στην Επανάσταση του
1821 έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο και το τότε Ναυτικό των Ελλήνων που
συγκροτήθηκε κυρίως από εμπορικά πλοία της εποχής, προσθέτοντας πολλές σελίδες
δόξας αλλά και θαυμασμού στην τότε διεθνή κοινότητα. H ενίσχυση με στρατό και
εφόδια των πολιορκούμενων στα φρούρια του Mωριά1 Οθωμανών, μπορούσε να πραγματοποιηθεί τόσο από την ξηρά όσο και από την
θάλασσα. H αντιμετώπιση του δεύτερου
ενδεχόμενου προϋπέθετε την κινητοποίηση των πολυάριθμων υδραίϊκων, σπετσιώτικων
και ψαριανών, κατά κύριο λόγο, πλοίων.
O στόλος των τριών
νησιών αριθμούσε μερικές εκατοντάδες ελαφρά οπλισμένα μικρά εμπορικά πλοία, που
ωστόσο συχνά επιδίδονταν εξίσου αποτελεσματικά και στην πειρατεία.
Τα κατοικημένα σχεδόν
αποκλειστικά από ελληνικούς πληθυσμούς νησιά του Αιγαίου, εκτός από την Pόδο, την Kω και την Χίο όπου
διαβιούσαν και μουσουλμάνοι, κήρυξαν σταδιακώς την επανάσταση από το πρώτο
δεκαήμερο του Aπριλίου 182 και μετά.
1 Η Πελοπόννησος (όπως ονομάστηκε
κατά την διάρκεια της πρώϊμης Αρχαιότητος η πανάρχαια Απία
χώρα, προς τιμήν της δυναστείας των Πελοπιδών/Ατρειδών), ονομάστηκε
"Μορέας" ή "Μοριάς", από τις
αρχαίες μόρες, λακωνικής
εκδοχής, μονάδες φάλαγγας οπλιτών (στον ενικό μόρα,
εκ της ίδιας ρίζας με τη λέξη μόριον = τμήμα συνόλου),
αντίστοιχες με τις τάξεις (εξ ού και οι μεταγενέστερες ταξιαρχίες) των άλλων
πόλεων-κρατών. Οι μόρες αποτελούσαν τον κύριο κορμό του στρατού
ξηράς των Λακεδαιμονίων, κατά την διάρκεια της Αρχαιότητας.
Η κάθε μόρα της Αρχαίας
Σπάρτης είχε αυτόνομη διοίκηση, και ήταν ιδιαζόντως αποτελεσματική κατά τον αχό
της μάχης. Χωρίς να είναι σαφής ο ακριβής αριθμός τους, γνωστές είναι οι μόρες:
· Της Σπάρτας (Η
Α' μόρα, με έμβλημα ή σημαία: Αρσενικό Γοργόνειον, κεφαλή ανδρός, απεικονίζουσα γκριμάτσα
πολεμιστή. Πάντως το Γοργόνειον παραπέμπει και στην
λατρεία της Χαλκιοίκου Αθηνάς),
· Των Αμυκλών (Έμβλημα: Πετεινός,
ιερό ζώο του θεού Απόλλωνος),
· Των Γερονθρών (Έμβλημα: Σκορπιός,
ιερό ζώο του θεού Άρη),
· Του Έλους (Έμβλημα: Ταύρος
με ανάστροφα κέρατα),
· Της Σκιρίτιδας (Έμβλημα: Γεράκι),
· Της Λιμνατίδας (Έμβλημα: Κύκνος,
το ιερό ζώο των Λελέγων),
· Της Πύλου (Έμβλημα: Πάνθηρας,
ιερό ζώο του θεού Διονύσου), και
· Της Στενυκλάρου (Έμβλημα: Κάπρος).
Νεώτερη ετυμολογία για την ονομασία της
Πελοποννήσου, αναφέρεται σε "Μωρέα" ή "Μωριά",
εκ του δέντρου μωριά ή μουριά,
πηγή τροφής για τους μεταξοσκώληκες, άρα πολύτιμο για την Σηροτροφία,
ακριβή βιομηχανία σε Κορινθία και Βοιωτία, όπου και ο Μωρόκαμπος, στα πέριξ της
Θήβας.
Πάντως, ενώ η Πελοπόννησος αποκαλείται πια Μοριάς
από τον Μεσαίωνα και μετά, αναβιώνει ως όρος για τοπική χρήση
σε τμήμα του Μοριά, και η "Αχαΐα".
Είναι το "πριγκηπάτο της Αχαΐας (1205-1432)",
ήτοι το φεουδαρχικό παράρτημα στην περιοχή, του Λατινοκρατούμενου/ Φραγκο-
παπικοκρατούμενου τμήματος της Αυτοκρατορίας της Ρωμανίας.
2 Η Δόμνα
Βισβίζη προσέφερε και θυσίασε τα πάντα στον αγώνα. Ο Δημήτριος Υψηλάντης σε
μια επιστολή του την προσφωνεί «Ευγενεστάτη και Γενναιοτάτη». Υπήρξε
κόρη πλούσιας οικογένειας από την Αίνο όπου και γεννήθηκε το 1784 και το 1808
παντρεύτηκε τον Αντώνη Βισβίζη, πλούσιο πλοίαρχο και καραβοκύρη. Τον Φεβρουάριο
του 1821, ο Θρακιώτης Χατζηαντώνης Βισβίζης αρματώνει το ιδιόκτητο καράβι του,
την“Καλομοίρα”, ένα μπρίκι ναυπηγημένο στην Οδησσό με 16
κανόνια και 140 ναύτες και ξεκινά να μπει στην δούλεψη του Γένους,
εγκαταλείποντας την εύπορη ζωή του Αίνου. Χωρίς δεύτερη σκέψη τον ακολουθεί η
γυναίκα του Δόμνα, παίρνοντας μαζί της στο καράβι τα πέντε παιδιά τους, όλα
τα χρήματα και τα τιμαλφή της οικογένειας και ενώνεται με τον στόλο των
Ψαριανών.
Το βάπτισμα του πυρός
το πήρε στην Ίμβρο και έκτοτε ξεκίνησε μια ζωή γεμάτη αγώνες, περιπέτειες,
μεγάλες δυσκολίες, φτώχια, δυστυχία και εγκατάλειψη. Το μπρίκι μεταφέρει στον
Άθω μαζί με πολεμοφόδια και όπλα και τον επαναστάτη Εμμανουήλ Παπά, τον Σερραίο μεγαλέμπορο και τραπεζίτη που κι αυτός
ξόδεψε την περιουσία του και τη ζωή του για χάρη της πατρίδας. Το ζευγάρι των
καπεταναίων συμμετέχει στον αγώνα του 21 και βρίσκεται παρών σ’ ολόκληρο το
Αιγαίο κυβερνώντας την «Καλομοίρα», ναυμαχώντας
θαρραλέα, υπερασπίζοντας παγιδευμένους αγωνιστές και πολιορκώντας τους εχθρούς.
«Για να κτισθή το χρυσό παλάτι της Ελευθερίας», όπως συνήθιζε να
λέει το ζεύγος.
Στις 21 Ιουλίου του
1822, η Δόμνα με τον άνδρα της που κυβερνά το πλοίο τους, πρωτοστατούν στην από
θαλάσσης πολιορκία της Εύβοιας. Κάποια στιγμή ο άνδρας της σκοτώνεται. Η Δόμνα
δίνει εντολή να τον κλάψουν τα παιδιά και να τον ετοιμάσει ο παπάς, ενώ η ίδια
αναλαμβάνει πλήρως σαν καπετάνισσα την «Καλομοίρα» και
συνεχίζει τον αγώνα. Η σκέψη να ξαναγυρίσει στην πλούσια ζωή που άφησε πίσω της
δεν της περνά καν από το μυαλό. Παίρνει μέρος σε μπλόκα, σε ναυμαχίες και βοηθά
με κάθε δυνατό τρόπο στην επιτυχία της Επαναστάσεως. Το τέλος της; Πέθανε εγκαταλειμμένη, πτωχή και
λησμονημένη.
3 Το λεγόμενο πυρπολικό πλοίο υπήρξε το κατ’ εξοχήν ιστιοφόρο καταδρομικό πλοίο
στις πολεμικές επιχειρήσεις των Ελλήνων στην Ελληνική Επανάσταση του 1821.
Κατά την ελληνική επανάσταση του 1821,τα πυρπολικά
ήταν πλοία επανδρωμένα με «έδρα» είτε συγκεκριμένο λιμάνι, στο οποίο παρέμεναν,
είτε ελεύθερα στο πέλαγος και αναζητούσαν στόχο. Κατά τη «πυρπόληση» έπρεπε να
προσκολληθεί και να προσδεθεί άρρηκτα και τάχιστα με το εχθρικό πλοίο, στην
συνέχεια να τεθεί σ΄ αυτό «πυρ» και έγκαιρα να εγκαταλειφθεί από το πλήρωμά
του. Είναι προφανές ότι σε τέτοια επιχείρηση εκτός του θάρρους, της
αποφασιστικότητας αλλά και της ψυχραιμίας απαιτείτο και πλήρης συντονισμός
ενεργειών Πλοιάρχου και πληρώματος.
Το Πυρπολικό του 21 οφείλει την πρώτη του
κατασκευή στον Παργινό Ιωάννη Δημουλίτσα
με το παρωνύμιο «Πατατούκος», ο
οποίος από μικρός δούλευε σε ψαριανά καράβια και στα ταξίδια του γνώρισε τα
μυστικά της κατασκευής των πυρπολικών. Το πυρπολικό πλοίο οφείλει την
τελειοποίησή του στον Κωνσταντίνο
Νικόδημο.
Οι επιθέσεις των πυρπολικών δεν γίνονταν μόνο
σε αγκυροβολημένους στόχους αλλά και μεσοπέλαγα, λόγω μεγαλύτερης ταχύτητας.
Μετά το περίφημο σήμα της επίθεσης «Με την βοήθεια του Σταυρού
επιτεθείτε!», πλησίαζαν τον εχθρό με την πλώρη από την προσήνεμη
πλευρά, δηλαδή από εκεί που φύσαγε ή ήταν ο κυματισμός, ώστε να βοηθηθεί η
προσκόλληση και, γρήγορα με «κόρακες», δηλ. γαντζους, εξασφάλιζαν την
αγκίστρωση. Το πλήρωμα του εχθρικού σκάφους καταλαμβάνονταν συνήθως από πανικό
και καμμία αντίσταση δεν πρόβαλε αλλά έτρεχε να σωθεί.
Από του 1824 όμως που άρχισε η παρέμβαση του
αιγυπτιακού στόλου, οι συνθήκες χρήσεως των πυρπολικών ήταν δυσμενέστερες και
τούτο διότι τα αιγυπτιακά πληρώματα ήταν εκπαιδευμένα και συγκροτημένα με τα
ευρωπαϊκά πρότυπα κυρίως του γαλλικού στρατού και ναυτικού. Πάντως τα πυρπολικά
εξακολούθησαν να χρησιμοποιούνται ακόμη και όταν η Ελλάδα απέκτησε τα πρώτα
πραγματικά πολεμικά, την φρεγάτα «Ελλάς» και το ατμοκίνητο «Καρτερία», τα οποία
κατέστησαν το πυρπολικό δευτερεύον.
Πρώτη επιτυχής χρήση του επανδρωμένου
πυρπολικού έγινε στις 27 Μαΐου 1821 στην Ερεσσό όπου οι Τούρκοι απώλεσαν ένα
αξιόλογο πλοίο «γραμμής», αναδειχθέντος πρώτου Πυρπολητή του Παπανικολή. Τότε ξένος παρατηρητής
σημείωνε «…τελικά οι Έλληνες βρήκαν το
όπλο της Επαναστάσεως!» Μετά από αυτό το γεγονός, οι πρόκριτοι εγκρίνανε
μετατροπές παλαιών ιστιοφόρων σε πυρπολικά, εξαγοραζόμενα από την τότε
κυβέρνηση αντί 25.000 και 45.000 γροσίων με ισόποση περίπου δαπάνη για την
μετατροπή τους
4 «……Ούτως ο τοποτηρητής εκτελέσας τούς ιερούς
κανόνας τής πίστεως καί θρησκείας καί τάς υψηλάς τού κραταιού μονάρχου διαταγάς,
επροσευχήθη εις τό ιερόν τέμενος, ευχαριστήσας τόν υπέρτατον Αλλάχ διά τήν εξασφάλισιν τής ατομικής ησυχίας τών
μουσουλμάνων. Τήν 21ην τού αυτού μηνός, ημέρα Σαββάτω, ο τοποτηρητής
προσεκάλεσε τόν αρχηγόν τών εκ τής Ερυθραίας πλευσάντων στρατιωτών, Κιουτσούκ
Αχμέτ μπέη τούνομα καί τόν Ντελήμπαση Σουλεϊμάναγα, τούς οποίους συντροφεύσας
μετά χιλίων ευζώνων στρατιωτών, ενετείλατο αυτοίς ίνα λόχος πρός λόχον
επιπέσωσι κατά τών χωρίων, όπου ίδωσιν αποστασίας οσμήν, εν περιπτώσει δέ
εάν ήθελον δεχθή τόν ισλαμισμόν, τότε μόνον νά φεισθώσι τής νεότητος μόνης,
τών γερόντων αποκλειομένων καί τής εν τοιαύτη περιπτώσει χάριτος.
Τήν διαταγήν ταύτην λαβόντες, ο μέν Κιουτσούκ
Αχμέτ μπέης διευθύνθη εις τό χωρίον Ερυθιανή, ο δέ Σουλεϊμάναγας εις τό χωρίον
Θυμιανά, τά οποία χωρία εξηφάνισαν χάριτι θεία από προσώπου γής.
Επιστρέφοντα δέ τά τροπαιούχα ταύτα στρατεύματα, ως ροαί πλημμυρούντος ποταμού,
μή εμποδιζομένου παρ' ουδενός εμποδίου, ήκουσαν ότι εις τό χωρίο Καλλιμασιά
ένδον τής μονής τής άλλως τε μεγάλης τού Αγίου Μηνά, ήσαν μαζωμέναι πολλαί
οικογένειαι αμφιβόλων φρονημάτων ως πρός τό καθεστώς.
Τούς εν τώ μοναστηρίω πάντας επέρασαν εν
στόματι μαχαίρας,
ανδραποδίσαντες τούς νεωτέρους εξ αμφοτέρων τών φύλων, τάς δ' αιμοσταγείς
κεφαλάς καί τ' αυτία τών θανατωθέντων εξαπέστειλαν εις τόν τοποτηρητήν, όστις
δι' αδρών δώρων εφιλοτιμήθη ν' ανταμείψη τήν γενναιότητα καί αφοσίωσιν τών
ηρωϊκών ημών στρατευμάτων, πολεμησάντων υπέρ τής τιμής καί τής θρησκείας. Τότε
δή μόνον έγνωσαν οι δείλαιοι άπιστοι ότι ουδέν εμποδίζει τήν ορμήν τού πιστού
επιπίπτοντος κατά τών απίστων γκιαούρων.
Τήν επιούσαν επεσκέφθησαν τόν τοποτηρητήν
πάντες οι εν Χίω ευρισκόμενοι καί σημαίαν αναπεταννύοντες πρόξενοι καί
υποπρόξενοι τών ξένων δυνάμεων εκτός τού ρωσσικού, αφ' ού ηυχήθησαν αείποτε
νίκην εις τά αυτοκρατορικά όπλα, συνεχάρησαν τόν τοποτηρητήν επί τή συνέσει
καί μετριοπαθεία του, ευχαριστήσαντες επί τέλους ότι ούτε αυτοί, ούτε
ουδείς τών εις αυτούς υπαγομένων υπηκόων έπαθον τι καθ' όλην τήν διάρκειαν τών
γεγονότων.
Χαίρει η ψυχή μου, διότι ως εκ τών περιστάσεων
τούτων πολλοί νέοι καί νέαι γκιαουρικού αίματος περιτμηθέντες καί δεχθέντες
τόν σωτήριον ισλαμισμόν, έτυχον τής αιωνίου αφέσεως τών αμαρτιών,
απαλλαχθείσαι αι ψυχαί των εκ τής αιωνίου κολάσεως, ήτις βεβαίως τούς
περιέμενε. Όσον δέ περί τής συνειδήσεώς μου, επί λόγω αμφιβολίας τής ενοχής τών
πολιτών ή μή εις τάς επαναστατικάς κινήσεις τών έξωθεν ελθόντων Ρωμηών, είμαι
ήσυχος καί ουδαμώς μέ τύπτει, καθότι πολλάκις επαρατήρησα εις τό ιερόν βιβλίον τού Ιμάμ
Σερχουσνή ότι η αποτομή ξύλου καί λάρυγγος ανθρωπίνου διαφέρουσιν, αλλ' όχι εν
περιπτώσει λάρυγγος γκιαούρη, κατωτέρω δέ ο σοφός νομολόγος σχολιάζει τόν ιερόν
τούτον κανόνα, ότι η εξόντωσις ενός απίστου γκιαούρη είναι παρά τώ ισλάμη ίση
ως καί η εξόντωσις δένδρου ή βοτάνης. »
[Απομνημονεύματα τού τοποτηρητού στήν Χίο,
Βαχίτ πασά κατά τό έτος Εγίρας 1237 (1822)]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου